Завдяки постійному розвитку нових медіа, що зосереджуються на інтерактивності, змінюється культура комунікації. Соціальні мережі, що активно розвиваються, трансформували також комунікаційні канали. Для більшості українців соціальні мережі стали основними джерелами інформації та розваг, а також платформами для поширення мемів. Тож як створюються інтернет-меми та що позиціонують?
Інтернет-меми є одиницями інформації, які поширюються в цифровому середовищі у вигляді зображень, тексту, відео або їхніх комбінацій. Вони часто включають гумористичні, сатиричні або іронічні елементи, які привертають увагу користувачів, і можуть набувати широкої інтерпретації. З моменту своєї появи меми значно змінилися – від простих зображень з підписами до складних відеороликів або серій мультимедійних постів, які обговорюють навіть серйозні й важливі теми для суспільства.
Будь-яка ідея, символ, стиль чи образ можуть розглядатися як мем, що має механізми самопоширення. Таким чином, виникає явище, значення якого користувачі інтернету активно використовують і поширюють у контексті емоцій, часто з іронічним або сатиричним підтекстом. Візьмемо для прикладу реакцію українців, що вилилася в інтернет-мемах на останній, ухвалений Верховною Радою законопроєкт про дрова.
Законопроєкт ніби спрямований на боротьбу з незаконною вирубкою лісів, однак, за словами експертів, реалізувати його буде непросто. Згідно з документом, зберігання деревини без документів про її походження карається штрафом або ув’язненням. Тому не дивно, що українці, які в осінньо-зимовий період обігрівають свої домівки здебільшого дровами, швидко відреагували на новину, заполонивши соцмережі кумедними мемами про «зберігання дров».
Як бачимо, інформація в мемах подається стисло, дозволяючи аудиторії шукати нові смисли та значення. Їнях популярність зумовлена масовістю завдяки доступності технічних засобів і простоті відтворення. Інтернет-меми часто з’являються випадково, швидко стають вірусними (тобто популярними).
Зважаючи на вищезазначене, можемо констатувати, що найчастіше мемами стають зображення, які ілюструють: незвичайні емоції та вирази обличчя, що передають ставлення автора до події; незвичні обставини – моменти різних ситуацій; знайомі сцени чи персонажів із фільмів; події політичного життя України.
Меми є народною творчістю, яку користувачі активно «лайкають» і коментують. Вони створюються з використанням інструментів візуального контенту, графічного дизайну та шаблонів, які часто засновані на популярних зображеннях, персонажах або подіях. Зазвичай творці мемів обирають контекст, який відповідає поточним подіям або загальним настроям у суспільстві, що дозволяє мемам резонувати з аудиторією. Популярними стають прості й зрозумілі меми, адже їх легше відтворити. Однак якщо аудиторія не розуміє поєднання візуального й смислового аспектів, мем втрачає свою привабливість.
Таким чином, інтернет-меми відкривають можливість ефективної критики чи пропаганди різноманітних явищ, ідей чи поглядів. Головне для успішного поширення мему – розуміти загальний портрет цільової аудиторії.
Тема інтернет-мемів порушує багато питань про природу гумору, культуру сучасного спілкування та політичну свідомість. Від простих жартів до потужного культурного явища, меми представляють собою новий спосіб розуміння соціальної дійсності, а їхня здатність швидко поширюватися дозволяє формувати новий дискурс, надаючи голосу різним групам людей.
Маргарита Кубай, Житомирський державний університет імені Івана Франка