В умовах російсько-української війни інтернет-меми стали не просто розважальним контентом, а потужною зброєю для формування громадської думки, мобілізації населення та висміювання ворожих наративів. Україна, перебуваючи в епіцентрі міжнародної уваги та протидіючи агресії, активно використовує меми як інструмент для впливу на масову свідомість. Іронія та сарказм, втілені у влучних образах і текстах, є ефективними засобами спротиву та самоорганізації українського суспільства.
Уже майже три роки українці потерпають від психологічних викликів, спричинених війною та пов’язаними з нею втратами. У такій ситуації меми стають способом «розрядки» і зниження рівня тривоги, допомагають трансформувати негативні емоції у гумор. Через іронію люди переосмислюють обставини, що лякають, надаючи їм комічного забарвлення. Це дозволяє відновити відчуття контролю та зменшити відчуття безпорадності. Проте українські інтернет-меми не є агресивними. Здебільшого їм притаманні іронія й самоіронія, що є відображенням таких рис української нації, як: зрілість, мудрість, миролюбність, толерантність і стійкість.
Наприклад, меми про українців чи сатиричні образи ворога дозволяють легше сприймати події на фронті.
Перший мем дискредитує і висміює ворога, він має на меті показати його не як страшного, а як смішного, посилюючи впевненість українців у власних силах. Візуальний інтернет-мем іронічно зображує ворожу армію, чия нібито сила виявилася ілюзорною та не витримала реальних випробувань. Мем побудований на контрасті, основою якого є опозиції «великий – малий», «мілітаристський – мирний», «безсилий – сильний». Ворог постає у вигляді монстрів, яких виганяють з української землі. Таким чином, російська армія виглядає безсилою перед миролюбивими беззбройними українцями.
Другий мем підкреслює, що українські військові – не міфічні супергерої, а звичайні люди. Як і попередній, цей мем складається з двох частин: перша – кадр з популярного фільму «Месники», а друга – фотографія реального воїна на тлі зруйнованої будівлі. Голлівудський герой урочисто запитує солдата, чи він не з месників, на що той просто відповідає, що він з «Укрпошти». Ідея мему полягає в тому, що навіть якщо ти ніколи не тримав зброї, захищаючи Батьківщину, ти стаєш справжнім героєм.
Таким чином, інтернет-меми стали важливою частиною українського опору, демонструючи, що іронія та гумор можуть бути ефективною зброєю в умовах інформаційної війни. Вони мобілізують суспільство, формують позитивний національний образ, демотивують ворога та поширюють правду про події в Україні й за її межами.
Маргарита Кубай, Житомирський державний університет імені Івана Франка