Виставка фінальних робіт резиденції Contemporary Art Rivne презентувала результати спільної роботи художників/ць й дослідників/ць у Рівному. Мета резиденції привернути увагу до проблем екології, збереження водних ресурсів та історичної спадщини через створення наукової й мистецької співпраці. Відкриттю виставки передувала екскурсія містом із серією презентацій «site-specific» проєктів й перформативних дій у середовищі міста.

Резиденція 2021 року мала тему «Вода. Часті питання» й протягом місяця фокусувалася на вивченні й мистецькому дослідженні водних ресурсів та водокористування у регіоні. Робота резиденції супроводжувалася взаємодією з Національним університетом водного господарства та природокористування. Виставка фінальних робіт презентує результати взаємодії учасників та учасниць проєкту з місцевим контекстом.

Учасники/ці виставки: Павло Бенедюк, Анастасія Тинник, Володимир Сергачов, етро Владіміров і Олександра Майборода, Антон Григоренко, Наталія Громик, Богдана Давидюк, Юліана Єзерська, Євген Іваненко, Анна Івченко, Євген Коршунов, Аня Луц, Олександр Населенко, Олександра Промська, Вікторія Романчук, Олександра Сиса, Тамара Турлюн, Аліна Хорольська, Олександра Чибирак.

Команда проєкту: Олена Білик, Надія Голяка, Юлія Друктейніте, Анастасія Борейко, Ярослава Ковальчук, Олександра Погребняк, Анастасія Степанюк, Анна Тимошок, Олена Тинник, Антон Шинкарук.

Запрошений куратор: Дмитро Чепурний.

Виставка тривала від 28 серпня до 26 вересня 2021 року у Рівненському краєзнавчому музеї. Продовження експозиції у Відділі історії (другий поверх) й Відділі природи (перший поверх) Рівненського обласного краєзнавчого музею.


Роботи учасників/ниць

Аліна Хорольська Серія річкових робіт "Лебедине озеро", "Гідропарк", "Устя", "Басів кут", знайдені об'єкти, колаж, цифровий друк, 30х42 см 2021

Протягом резиденції художниця повертається до рідного міста й відправляється досліджувати аквальні ланшафти Рівного. Серед знайдених об’єктів: мушлі, колекції пивних кришок, каміння, пластик. Прогулянка рідними місцями перетворюється на серію річкових композицій, що представляють знахідки авторки й мають назви місць де були знайдені ці речі: «Лебедине озеро», «Гідропарк», «Устя», «Басів кут».

Анна Івченко Звуки річки, яка пам’ятає все, чого місто не пам’ятає стіл-вітрина, аудіо, 60 хвилин 2021

Зала №19 «Старе Рівне» у експозиції нової та новітньої історії краєзнавчого музею представляє історичний архітектурний макет міста Рівного кінця ХVІІІ століття (автор Петро Ричков). Аудіоробота пропонує розглядати річки, й водойми загалом, як свідків історичних подій, про які не залишається спогадів. Звуки води у місті, що значно змінилося протягом XX століття й втратило пам’ять про себе разом зі зміною аквального ландшафту

Антон Григоренко Відеоальбом «Рівне» текст, фотоальбом, відео, 6 хвилин 2021

Збірка відео-нарисів, зроблених протягом резиденції у Рівному демонструють погляд художника на сучасний стан культурної спадщини міста. Назва роботи та спекулятивний текст до відео є омажем до радянського видання Фотоальбом «Ровно» 1984 року (Видавнитцво «Мистецтво»). «Відеоробота про обласний центр українського Полісся, місто, історія якого налічує сім століть. Глядач познайомиться із сучасним Рівним, його пам’ятними місцями, вулицями та парками, новобудовами, дізнається про стрімкий промисловий та культурний розвиток за роки Незалежності. Адресується туристам, краєзнавцям, широкому колу глядачів»

Дар’я Пугачова Я прокинусь тоді коли цей фонтан буде наповнено аудіо, документація 2021

Авторка перформансу повертається до свого рідного міста і дитячих спогадів про зруйнований нині фонтан, пропонуючи мешканцям й мешканкам міста наповнити фонтан життям знову. Художниця протягом двох днів спить у фонтані у образі казкової героїні. Впродовж акції фонтан перетвоюється на сцену і місце для обговорення майбутнього цього місця.

Євген Іваненко, Burshtyn Kit пластикові іграшки, картон, бурштин 202

Євген Іваненко створює дитячий набір «Burshtyn Kit» для тих, хто мріє коли виросте стати на шлях шукача бурштину. Набір включає позашляховик для пересування на місцевості, помпову рушницю, бензопилу, лопату, мобільний телефон з кнопками, бурштиновий хрестик. Іграшка є іронічним коментарем щодо майбутнього наступних поколінь, які зіштовхнуться з результатами екстракційного видобутку бурштину у регіоні – знелісенням й перетворення лісів Полісся на пустелі у часи глобального потепління.


Євген Іваненко Галерея річкових знахідок знайдені об’єкти, целофановий пакет, фосфати, грузило, гербіциди 2021

Галерея річкових знахідок презентує під музейною вітриною матеріали, що забруднюють водойми протягом століття: упаковку миючого засобу, який містить фосфати, свинцеві грузила, гербіцид, поліетиленовий пакет торговельної мережі, бензин, велосипедну покришку. Проєкт пропонує дивитися на знахідки з близького майбутнього, коли більшість матеріалів були заборонені через шкідливість для навколишнього середовища.

Марія Майор Запрошую погладити річку Устя Партисипативний перформанс, відео, фото 2021

Партисипативний перформанс-дія запрошує погладити річку Устя під час прогулянки човном по водосховищу Басів Кут. Дія таким чином проявляє турботу і взаємоповагу до себе і навколишнього середовища.

Тамара Турлюн Колір річки папір, акварель, 30x40 см 2021

Робота є результатом заняття у художній студії присвяченого кольору води у місцевих водоймах. Тамара Турлюн поєднуючи викладацьку практику з художньою, представляє на підсумковій виставці після резиденції три акварельні роботи своїх учениць (Аня Луц, Юліана Єзерська, Олександра Чибирак). Уникаючи ієрархії викладачка-учениці, художниця самотужки створює четверту роботу для серії й бере участь у виставці спільно з дітьми.

Тамара Турлюн Колір річки папір, акварель, 30x40 см 2021

Робота є результатом заняття у художній студії присвяченого кольору води у місцевих водоймах. Тамара Турлюн поєднуючи викладацьку практику з художньою, представляє на підсумковій виставці після резиденції три акварельні роботи своїх учениць (Аня Луц, Юліана Єзерська, Олександра Чибирак). Уникаючи ієрархії викладачка-учениці, художниця самотужки створює четверту роботу для серії й бере участь у виставці спільно з дітьми.

Тамара Турлюн Cтежка для рибалки фотодокументація, 60x90 см 2021

Художниця ходить порослою галявиною біля води проторюючи стежку для рибалки. Фото: Олександр Населенко


Євген Коршунов Апекс хижак відео, 13 хвилин 2021

Художник розглядає місцевих рибалок, як вид надхижаків. Вищі хижаки одними з перших відчувають зміни в природі. Відео документує «процеси життєдіяльності» цих хижаків, їх способи полювання, мисливські хитрощі. На відміну від таких апекс хижаків, як тигри, леви та інші, люди можуть дати коментар щодо своєї діяльності і ареалу свого полювання.


Євген Коршунов Наші мамонти сильніші папір, антирама, 15x21 см 2021

У роботі «Наші мамонти сильніші» художник продовжує свою серію робіт про національні міфи, вказуючи на розмір українських та російських мамутів, він оголошує змагання за серед вимерлих тварин, що жили у донаціональну епоху й проголошує українців переможцями у ньому. Робота розміщена у екпозиції відділу природи Рівненського обласного краєзнавчого музею поряд з кісткою мамута.


Наталія Громик Micro 4/10/40 Відео «Химера з Усті» Фотоколаж «Букет з Усті» відео, мікроскоп, цифровий друк, діорама 2021

Вода – архаїчна домівка усього живого. Саме тут зароджуються химерні світи, живуть та еволюціонують види, відбуваються невидимі людському оку процеси. Відеоробота представляє собою документацію біорізноманіття водойм: річки Устя й ставу Басів Кут. Вода з її мешканцями й мешканками збільшена за допомогою мікроскопу у 4/10/40 разів.


Олександр Населенко Camera obscura цифровий друк, експозиційне скло 2021

Серія фотографій Олександра Населенко пов’язана з прогулянкою вздовж річки Устя. Автор прослідковує трансформацію річки та її статичної води у міському середовищі у динамічну річку поза містом. Присутні фотографії є документацією шляху від одного стану до іншого.

Олександра Промська Хвилі пам’яті папір, текст, туш, штамп, особистий архів 2021

Біографія Басівкутського водосховища у фрагментах трьох колажів-щоденників різних років (1939, 1965, 1984) та у «польовому» щоденнику (2021). Історія одного місця крізь роки, народжена відомостями з документальних джерел, спогадами рівнян та особистими спостереженнями ілюстраторки. Вибіркові текстово-візуальні свідчення, які підштовхують розпочати власне дослідження і перевідкрити для себе історію Рівного


Олександра Сиса Модель відео, звук 2021

У своїй відеоінсталяції художниця моделює ситуацію зникнення річки з ландшафту міста. Відеозапис річки, який можна побачити на вітринному склі Відділу природи краєзнавчого музею є тимчасовим актом музеїфікації водойми, що зникає через незадовільний екологічний стан.

Петро Владіміров й Олександра Майборода Проект закону про внесення змін у Водний Кодекс України щодо прав води знайдений об’єкт, стіл-вітрина, папір, 30x40 см 2021

«Рада національної безпеки і оборони України постановила, що погане ставлення до води загрожує національній безпеці держави. Води нашої країни – це водночас сукупість онтологічно незалежних й потребуючих час від часу лагодження різноманітнийх сил. Проект вживає юридичну фікцію, щоб представити річки, озера, канали, дотичні до них системи стоків, і інституції що їх обсуговують, рівними участниками водних правовідносин».


Анастасія Тинник Любиш рибу? відео, 3 хвилини 2021

Анімація Анастасії Тинник демонструє вплив забруднення ставу Басів Кут на мешканців водойми та людини, що існує у нерозривному зв’язку із навколишнім середовищем. Відео у метафоричний спосіб розповідає про погіршення стану здоров’я риби й привертає увагу глядача/ки до екологічних проблем Рівного.

Богдана Давидюк Колаж «Пожежа на болоті» Фотоальбом «Рівненський замок» аплікація, друк на тканині, 70x100 см 2021

Ви б хотіли, щоб замок був? Там було багато води спершу, потім болото, потім пожежа, а що потім? Це все схоже на міський міф. Він точно був тут? Данина дитячому спогаду про замок й ототожнення з конкретною географією, з водоймами, пошук виправдань для спогадів з дитинства.

Вікторія Романчук Активна бездіяльність документація 2021

Художниця відправляється на прогулянку уздовж річки Устя, де збирає сміття і демонстративно скидає його знову у річку. Дія жодним чином не впливає на середовище, радше є актом «переливання пустого у порожнє». Художниця робить жест, що одночасно критикує, й суспільну байдужість щодо стану забруднення річки, й популістську діяльність екоактивізму

Вікторія Романчук Стратегічний запас відео, скло 2021

Робота Вікторії Романчук апелює до пострадянської практики консервації фруктів і овочів у надлишку. Художниця консервує питну воду з артезіанського джерела у банки декларуючи абсурдне бажання зберегти питну воду для часів нестачі питної води, які за прогнозами вчених настануть вже за два десятиліття.


Іванка Бородіна Приємне місце тканина, світло, аудіо, 30 хвилин 2021

Міркуючи про створення ідеального місця для води, Іванка Бородіна створює та запрошує глядачів/ок відвідати ідеальне місце для себе. Інталяція з тканини, світла, запахів і звуків створює грайливе середовище, що змінює емоційний стан глядача/ки. Презентований у актовій залі особистий простір авторки винесений на сцену змінює сприйняття цього місця. Замість офіційної промови тут можна почути шепіт, сміх й розмови друзів.

Павло Бенедюк Очищення акварель, папір, планшети, 60х80 см 2021

У своїх роботах художник розмірковує про медіум акварельного живопису, демонструючи на виставці процес створення та трансформації художнього твору й розмивання образів. Акт очищення символізує для художника своєрідну компенсацію та виправдання творчої діяльності загалом перед використаними природними ресурсами. Зображення чотирьох пейзажів річки Устя, озера Басів Кут, Гідропарку, й ставу Лебединка зливаються у один абстрактний пейзаж. Кожна робота доповнюється водою водойм з фарбою використаною для створення й знищення творів.

Володимир Сергачов Біогліфи цифрова анімація 2021

Володимир Сергачов створює системи знаків для візуальної комунікації унікальних особливостей окремих біомів біля міста Рівне. Маркерами є унікальні представники/ці флори або фауни, нетипові ознаки рельєфу і гідродинаміки різних водойм. Знаки об’єднують в собі різні спектри властивостей через анімацію.


Читайте більше про резиденцію у матеріалах:

Мистецька резиденція у Рівному: про воду, середовище і спільноту

«Простір» кличе! Екосвідомим митцям та дослідникам Рівного дадуть грошей на проєкти (ФОТО/АУДІО)

Без цензури. Тема: «Мистецька резиденція у Рівному - для кого і навіщо?»

Програма «Дослівно» на «Українське радіо. Рівне» ( 18.06.2021): Мистецька резиденція «Питання води»

У Рівному вперше стартувала мистецька резиденція (ВІДЕО)

Повернути у фонтан «Дюймовочку»: у Рівному художниця організувала перформанс

Екологія та мистецтво: у Рівному показали результати резиденції Contemporary Art Rivnе (фото, відео)


Дізнатися більше про роботи учасників/ць виставки можна у соцмережах:

www.instagram.com/contemporary_art_rivne/

https://www.facebook.com/groups/204046058248775


Резиденція й виставка Contemporary Art Rivne відбулася за ініціативи «Платформи взаємодій «Простір» у партнерстві з Національним університетом водного господарства та природокористування за підтримки Українського культурного фонду.



Проєкт реалізовано за фінансової підтримки Українського культурного фонду