До Рівного приїде відомий шрифтовий дизайнер Кирило Ткачов. Дводенний воркшоп відбудеться в рамках проєкту «Територія креативних індустрій».Кирило Ткачов – автор шрифтів Comfy, Ukraine Now, а також Луцька та Дніпра, автор логотипів ZAXIDFEST, Молокія, БУВ’Є, Укрзалізниця, організатор Міжнародного фестивалю «Простір літер». Під час інтерв’ю дизайнер розповів нам про свої нові напрацювання, дав кілька порадами для тих, хто прагне рости та розвиватися та висловив своє бачення розвитку шрифтового дизайну в Україні.

Як справи? Над чим зараз працюєте?

Найбільше часу та уваги (окрім сім'ї) забирає фестиваль «Простір літер». Підготовка триває місяцями, але останні 3-4 тижні просто шалені!

Окрім цього, розробляю шрифти: один закінчую, інший тільки розпочинаю, один обговорюю з замовником, два переробляю, і ще хочу завершити роботу над величезною шрифтовою гарнітурою RockStar у 36 накресленнях! Останню хотів закінчити на початку серпня, але не впевнений, що вийде (надто багато проєктів). Ще роблю логотипи та займаюсь айдентикою.

Чесно кажучи, не знаю, скільки всього проєктів зараз триває. Багато! Серед них є, так би мовити, потенційно "хайпові". Тобто такі, навколо яких має виникати дискусія. З іншої сторони, немає таких проєктів як айдентика територій чи великих державних структур, чия діяльність торкається величезної кількості людей. Нагадаю, що найбільш дискусійними були Ukraine Now, Укрзалізниця, Львівщина, айдентика Дніпра, Міністерства культури України. Такі проєкти викликають бурю емоцій в людей. Всі на пару днів стають експертами з дизайну (сміється, – ред).


Шрифтовий дизайн та попит – як це працює в Україні? Як ми виглядаємо на фоні світових тенденцій? Які маємо можливості?

З кожним роком все більше і більше цікавих розробок. Шрифтовий ринок став помітним!
Згадаймо проєкти з кастомними шрифтами: Comfy, Rozetka,Ukraine Now, NAMU, ICTV, айдентика Міністерства культури України, Маріуполя, Запоріжжя, Дніпра, Луцька, туристичного бренду України, Львівщини тощо. Це стає нормою. І це дуже круто, бо є показником рівня дизайну. Це означає, що наші нюанси стали важливими. Ми нарешті дійшли до цього!

Де і яким чином ви б радили опановувати шрифтовий дизайн початківцям? Які основні труднощі?

Ну... немає літератури по шрифтовому дизайну українською мовою. Немає освіти по цьому напрямку (є тільки невеличкі курси або майстер-класи). З іншої сторони: є справжні профі, є щорічні події (фестивалі, виставки), є дуже круті приклади українських робіт. Те, що не маючи освіти і літератури ми маємо шрифтовий ринок та проф спільноту означає, високій рівень самоосвіти та самоорганізації. Впевнений у тому, що з'являться і більш серйозні курси по розробці шрифтів, але так само впевнений у тому, що можна і самостійно навчитись цій справі (просто піде більше часу).

Чи є проєкти, об’єкти в Україні, яким би дуже хотілося змінити айдентику (можливо навіть безкоштовно)?

Українські гроші. Перше, що спадає на думку, бо це дуже скандальна зараз тема. Нагадаю, що на наших купюрах піратські шрифти! Це просто сором!

Але все ж таки зауважу, що за рахунок дизайну клієнт зазвичай збільшує свої доходи, привертає увагу до продукту чи послуги, робить його більш впізнаваним. Дизайн не має бути безкоштовним.

Назвіть топ-3 ваших проєктів, якими пишаєтеся.

Я люблю Луцький шрифт – Lutsk City. Складна розробка. Хотів зробити сучасний шрифт з архаїчними деталями та додатковим декором. Довго мучився, але вийшло чудово.
Логотип Zaxidfest. Він мене продовжує тішити. Часто бачу його у рекламі чергового фестивалю. В ньому багато милих серцю деталей.
Логотип та шрифт Міністерства культуру України. Намагався залишити у знаковій частині логотипа, наскільки це можливо, символ Володимира Кричевського. Для мене, ця робота – міст у минуле, у початок 20 століття. Період, який мене дуже цікавить і захоплює рішеннями художників. В той же час, у знаковій частині, я пробував трохи змінювати деталі, надавати елементам більш лаконічної та чистої форми, трохи посилити геометричність всієї побудови. Ну і крім того, зробив ще лаконічнішу версію знаку для сайта. Також створив текстову частину логотипа та фірмовий шрифт.


Чи є рецепти або поради, які можуть допомогти дизайнерам краще розуміти замовника, краще відчувати індивідуальність бренду, підвищити рівень професіоналізму, емпатії, естетики, функціоналу?

Просто будьте уважними. Як до замовника, так і до самих себе.

Яким чином можна піднімати активність та культуру дизайну в Україні? Що краще: тримати курс на закордонного замовника чи підтримувати своє, рідне?

Звичайно, ми маємо бути інтегровані у світовий дизайн. З іншої сторони, нам треба мати власний стиль. Тобто, у світової дизайн-спільноти має бути розуміння, що український дизайн...такий і такий. Скажімо, мені б хотілось бачити сміливий дизайн, з сильною типографією, з активним використанням традиційних елементів у сучасному вигляді, але без жодних комплексів. Нам потрібно більше дизайн-досліджень, потрібно сформувати норми етики та права у креативній індустрії. Це не просто, але цілком реально.

Нещодавно ви працювали над оновленням логотипу та шрифту для Міністерства культури України. Ваші враження та які є особливості співпраці з державними органами?

Специфіка професії у тому, що, як правило, я спілкуюсь з арт-директором проєкта, а не замовником. Буває, звичайно і безпосередній контакт з керівниками департаментів чи іншими посадовими особами, але не у випадку з Міністерством культури. Тут комунікацією займався Андрій Даценко. До речі, зараз ми з ним знову працюємо над одним цікавим проєктом.

Як можна виміряти рівень успішності та функціональності розробленої айдентики? Що для вас є показником?

Насправді, не просте питання. Більшість людей орієнтується на суб'єктивну оцінку: подобається чи ні. При чому, для пересічних громадян нормою є те, що їх оточує, тому новаторські рішення сприймаються складно. З дизайнерами, часто, навпаки, вони бажають побачити чогось оригінального. Насправді ж, оцінити успішність можна по кількох параметрах. По-перше, треба знати, яка була задача. По-друге, важливо робити дослідження після впровадження і оцінювати наскільки добре спрацювала айдентика. Хоча і тут не все просто, бо окрім айдентики, відбувається багато паралельних процесів: може впливати зміна товарів чи послуг, реклами, сайту, соціальних мереж, роботи кол-центру... Проблематично вимірювати ефективність айдентики самої по собі, бо вона є лише одним з інструментів.
З іншої сторони, є ще оцінка якості виконання, логіка впровадження тих чи інших елементів, послідовність, цілісність тощо. Це, як правило, я і можу оцінити в чужих роботах, не маючи повної інформації.

Місто у світі, яке надихає вас своїми вуличними шрифтами?

Мені подобаються нові таблички на будинках Дніпра (з хвилею), Києва (від Агентів Змін), Львова. Сподобалась навігація у Познані. Але окрім якісних і логічних систем надзвичайно цікаво досліджувати старі написи. Шукаю в них натхнення та цікаві пластині форми.

З чим завітає до Рівного?

З гарним настоєм і майстер-класом по проєктуванню логотипів!

Реєстрація: https://2event.com/uk/events/1732901